Zastanawialiście się kiedyś, jak korzystanie z instagrama może wpływać na nasz obraz ciała i samoocenę? Zdecydowanie w tym temacie królują badania Mariki Tiggemann, która wraz ze swoim zespołem badawczym sprawdza wpływ przeglądania zdjęć rówieśników i celebrytów na kobiecy obraz ciała. Zespół sprawdzał także efekt dodawania własnych zdjęć na Instagrama.

Poznajcie główne wnioski z badań nad Instagramem:

✅nadmierna ekspozycja na medialne kanony piękna sprawia, że kobiety są mniej zadowolone ze swoich wymiarów ciała;

✅podatność na internalizację medialnych kanonów piękna zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania;

✅ istnieją istotne różnice pomiędzy użytkownikami Instagrama oraz osób nieposiadających Instagrama w zakresie oceny zadowolenia z własnego ciała – na korzyść osób wolnych od serwisu;

✅ osoby obserwujące głównie konta powiązane ze zdrowiem i fitnessem częściej internalizują ideał szczupłej sylwetki oraz jednocześnie częściej pragną do niej dążyć;

kobiety dodające swoje selfie w badaniach Mills i in.(2018) doświadczały znacząco częściej poczucia lęku, mniejszej pewności siebie oraz poczucia bycia mniej atrakcyjną – efekt był utrzymany nawet wtedy, gdy kobiety otrzymały możliwość retuszu zdjęcia;

✅ oglądanie zdjęć atrakcyjnych rówieśniczek na Instagramie, przy których pojawiały się komentarze dotyczące ich wyglądu (np. Wow, wyglądasz świetnie! ), powodowało u kobiet większą dyssatysfakcję z własnego ciała, niż gdy czytały komentarze do dokładnie tych samych zdjęć, lecz odnoszące się do tła (np. Wspaniałe miejsce!)

✅ siła wpływu Instagrama zależy od wielu dodatkowych zmiennych osobniczych

Co ciekawe, publikowanie selfie na portalach społecznościowych w badaniach Sorokowskiego i in. (2015) było związane z wyższym poziomem narcyzmu u…mężczyzn!

Bibliografia

1. Izydorczyk, B., Rybicka-Klimczyk, A. (2009). Środki masowego przekazu i ich rola w kształtowaniu wizerunku ciała u zróżnicowanych wiekiem życia kobiet polskich (analiza badań własnych). Problemy Medycyny Rodzinnej, 3(28), 20-32. ISO 690

2.  Tiggemann, M., Barbato, I. (2018). “You look great!”: The effect of viewing appearance-related Instagram comments on women’s body image. Body Image, 27, 61-66.

3. Mills, J. S., Musto, S., Williams, L.,  Tiggemann, M. (2018). “Selfie” harm: Effects on mood and body image in young women. Body Image, 27, 86-92.

4. Sorokowski, P., Sorokowska, A., Oleszkiewicz, A., Frackowiak, T., Huk, A., Pisanski, K. (2015). Selfie posting behaviors are associated with narcissism among men. Personality and Individual Differences, 85, 123-127.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin