Mentoring dla specjalisty

Psycholodzy od lat korzystają z usług tzw. superwizji, w której to bardziej doświadczony psychoterapeuta (superwizor) wspiera superwizanta (psychoterapeutę zgłaszającego się na superwizje), co pozwala na dbałość o jakość pracy z klientem i kontrolę standardów etycznych pracy terapeuty, jak również na rozwój osobisty i zawodowy terapeuty. 

W świecie psychodietetyki, szczególnie wśród osób, dla których bazowym wykształceniem jest dietetetyka, nie jest to oczywisty model współpracy.

Tymczasem praca dietetyka specjalizującego się w psychodietetyce niesie za sobą wiele wyzwań. Często nie wiadomo, gdzie zaczynają się, a gdzie kończą, kompetencje specjalisty i możliwości pomocy pacjentowi; bywa że nie jest jasne, jak pracować z pacjentem inaczej niż poprzez jadłospis; bywa, że specjalista, chcąc dobrze, zapewnia bycie w ciągłym kontakcie, później nie mogąc sobie poradzić ze stawianiem granic. Wreszcie, bywa też tak, że współpraca zwyczajnie staje w miejscu, psychodietetyk rozkłada miejsce, a pacjent zaczyna wyrażać frustrację czy żal. A może pacjenci po odebraniu jadłospisu już więcej nie wracają? Regularna superwizja, z której korzystają psycholodzy, wpływa korzystnie na efektywność i skuteczność prowadzonych terapii, a także zapewnia niezbędne wsparcie emocjonalne specjaliście. Dietetyk tymczasem zostaje ze swoją pracą sam. Właśnie dlatego, z myślą o dietetykach-psychodietetykach wyszłam z inicjatywą mentoringu psychodietetycznego.

Mentoring psychodietetyczny to proces, w którym jeden specjalista wspiera drugiego specjalistę w jego pracy z pacjentami/klientami. W dużej mierze jest to proces uczenia się i wzbogacania umiejętności pracy z pacjentem/klientem. Główne cele mentoringu to dbanie dobro klienta/pacjenta oraz rozwój zawodowy osoby zgłaszającej się na mentoring.

Atmosfera stworzona podczas mentoringu powinna stwarzać przestrzeń do refleksji nad procesem psychodietetycznym, możliwość zauważenia własnych reakcji, myśli i emocji towarzyszącym pracy z pacjentem/klientem, zidentyfikowanie potencjalnych barier we współpracy. 

Jakie są korzyści mentoringu?
  • Rozwój zawodowy: Mentoring umożliwia dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i wskazówkami, przyspieszając tym samym zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji;

  • Poszerzenie perspektywy w procesie: Dzięki rozmowom z mentorem, specjalista może spojrzeć na swoje wyzwania z innej perspektywy, co często prowadzi do nowych pomysłów i rozwiązań;

  • Otrzymanie wsparcia emocjonalnego: Praca z klientem/pacjentem psychodietetycznym wiąże się z wieloma wyzwaniami. Mimo iż mentoring nie jest terapią własną, może pomóc w trudnych emocjonalnie sytuacjach oraz w szukaniu rozwiązań mających na celu zwiększenie komfortu pracy specjalisty;

  • Zwiększenie pewności siebie: Regularny mentoring pomaga budować pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

  • Zidentyfikowanie obszarów do rozwoju: Możesz zrozumieć swoje mocne strony i obszary, które wymagają dalszej pracy.

  • Zwiększenie zaangażowania w swoją pracę: Regularne przygotowania do mentoringu zwiększają zaangażowanie w jakość pracy własnej

  • Zwiększenie standardów etycznych pracy: Mentoring pozwala na większą dbałość o etykę pracy z klientem/pacjentem, w tym m.in. związaną z pracą w zgodzie z własnymi kompetencjami.

Czy mentoring to coś dla mnie?

Zgłoś się na mentoring, jeśli:

  • Po skończeniu studiów dietetycznych masz poczucie, że potrafisz doskonale układać jadłospisy, ale nie wiesz jak rozmawiać z pacjentem;
  • Nie wiesz co robić, gdy pacjenci nie stosują się do zaleceń z jadłospisu;
  • Potrzebujesz udoskonalić swój warsztat pracy o techniki motywujące pacjentów do zmiany;

Pomogę Ci również, gdy:

  • Pracujesz z pacjentami z zaburzeniami odżywiania, w tym anoreksją i bulimią psychiczną, napadowym objadaniem się, i masz poczucie, że proces utknął w miejscu;
  • Czujesz się wypalony/a zawodowo i potrzebujesz wsparcia emocjonalnego oraz wskazówek jak dbać o swoje granice w pracy psychodietetyka;
  • Chcesz prewencyjnie nadzorować jakość swojej pracy u doświadczonej osoby z branży.
Czy mentoring to superwizja terapeutyczna?

Nie. Mentoring, który oferuję, nie jest superwizją psychoterapeutyczną. Z tego względu oferta nie jest kierowana do osób, którym bazowym wykształceniem jest psychologia. Jeśli jesteś psychologiem/psychoterapeutą i szukasz superwizji, należy zgłosić się do osoby o odpowiednich kwalifikacjach i uprawnieniach superwizyjnych, zgodnych z nurtem terapeutycznym, w którym pracujesz.

Czy mogę zgłosić się na jednorazową konsultację czy to dłuższy proces?

Oferuję mentoring jednorazowy w sytuacji trudnej, jak również długotrwałą współpracę, obejmującą 1 spotkanie w miesiącu. Podczas spotkania wyznaczamy cele współpracy i ustalamy setting. 

Spotkanie trwa 60 minut i jest prowadzone on-line.

Jak się umówić?

W celu umówienia mentoringu wybierz usługę „mentoring” na portalu Znany Lekarz:

 

Paula Szcześniewska - ZnanyLekarz.pl
Przykładowe wpisy z kategorii Psychoterapia i wsparcie psychologiczne
Psychologia i psychoterapia

Złość piękności wcale nie szkodzi

“Złość piękności szkodzi, lepiej się uśmiechnij”  “Dziewczynki nie powinny się tak złościć!”  “Dlaczego ty zawsze tak się złościsz?!”  Złość to trudna i nieprzyjemna emocja  Z ogromną

Czytaj więcej »