O tym, dlaczego nie zawsze jadłospis działa tak, jak tego oczekujesz, możesz przeczytać TUTAJ. Pojawia się jednak pytanie: co dalej? Wielu klientów mimo wszystko potrzebuje merytorycznej „podkładki”, czegoś co pomoże im w oszacowaniu tego jakie proporcje różnych produktów są dla nich odpowiednie.

Schemat żywieniowy

W dobrym interesie dietetyków i psychodietetyków jest taka współpraca z klientem, która sprawia, że klient nie jest zależny od co rusz nowych planów żywieniowych, ale uczy się dbać o zdrowie na talerzu samodzielnie. W wielu przypadkach pomocny okazuje się w tym kontekście schemat żywieniowy.

Schemat żywieniowy to pewnego rodzaju zestaw indywidualnych wskazówek dotyczących komponowania i spożywania posiłków. Wskazówki te pozwalają Tobie uczyć się zdrowego odżywiania, a nie jedynie gotowania według przepisów. Wraz ze schematem otrzymujesz informacje na co zwracać uwagę przy wyborze posiłków, jak je komponować biorąc pod uwagę Twój stan zdrowia, jakimi zasadami powinieneś bądź powinnaś się kierować. Jeśli jest konieczna dodatkowa suplementacja, rozpisujemy również jej schemat.

Schemat żywieniowy, podobnie jak jadłospis, składa się z propozycji różnych konkretnych potraw, aby ułatwić Tobie naukę. To dlatego, że początki są trudne, i niekoniecznie łatwo jest oszacować jakie proporcje poszczególnych produktów na talerzu są dla Ciebie optymalne. Schematy dla moich klientów składają się najczęściej z 28 potraw, dostosowanych pod kątem zapotrzebowania energetycznego, preferencji smakowych i jednostek chorobowych. Jeśli klient spożywa 4 posiłki dziennie (lub chce dążyć do 4 posiłków dziennie), schemat będzie składał się z propozycji 7 śniadań, 7 II śniadań, 7 obiadów i 7 kolacji = łącznie 28 posiłków. Zadaniem klienta jest wybór tego rodzaju śniadania, obiadu czy kolacji, na który danego dnia ma ochotę, i do którego ma produkty, z uwzględnieniem ogólnych zasad żywieniowych, którymi powinien się kierować. W schemacie bierzemy też uwagę różnego rodzaju sytuacje awaryjne, nad którymi pracujemy w trakcie wizyt.

W skrócie, dowiadujesz się ile jeść, jak jeść, i na co zwracać uwagę, gdy masz ochotę zjeść coś innego niż rozpisane dla Ciebie przykładowe posiłki.

Najczęstsze problemy z jadłospisem

Czy mogę zjeść drugi raz to samo śniadanie?

Nie mogę znaleźć w sklepie X (np. pomidorków koktajlowych). Czy mogę zastąpić je pomidorem zwykłym?

Nie lubię Y (np. kaszy gryczanej), czy może wymienić ją Pani na Y2 (np. kaszę jaglaną)?

Co mam zrobić, jeśli w weekend idę na imprezę urodzinową? Pakować pudełka ze sobą?

Tego typu pytania pokazały mi, że mimo werbalnego przekazu na temat elastycznego podejścia do jadłospisu, trzymanie w ręce konkretnej rozpiski z tygodniowym planem na lodówkę może usztywniać podejście do jedzenia.

Klienci z mojego gabinetu (bo nie wypowiadam się absolutnie w imieniu wszystkich) decydujący się na schemat zamiast jadłospisu, zazwyczaj nie potrzebowali też kolejnego jadłospisu, by zobaczyć jak jeść – łatwiej uczyli się tego przy schemacie. Odczuwali też więcej więcej elastyczności w procesie zmiany i jednocześnie… więcej odpowiedzialności za tę zmianę 🙂

Oczywiście tego wszystkiego również można uczyć się przy jadłospisie, przy odpowiedniej edukacji żywieniowej i psychoedukacji. Jadłospis jest też świetnym rozwiązaniem w przypadku występowania u klienta różnych chorób, szczególnie jeśli mają one na pierwszy rzut oka przeciwstawne do siebie zalecenia. Zasadniczo jednak we współpracy psychodietetycznej, kiedy celem jest poprawa relacji z jedzeniem i nauka świadomych nawyków żywieniowych, w większości przypadków większym sukcesem zakończyły się u mnie te współprace, które oparte były na spotkaniach psychodietetycznych z uwzględnieniem schematu.

W nowym, 2022 roku, do schematu wprowadzam szerszą personalizację zaleceń i objaśnień na temat tego, jak się odżywiać i jakie kroki stawiać w drodze do zmiany, a także kilka zmian graficznych. W schemacie znajdziesz:

  • cele współpracy na poszczególnych etapach
  • omówienie założeń dietetycznych schematu
  • schemat suplementacji
  • wskazówki krok po kroku jak stosować schemat
  • przykładowe, spersonalizowane posiłki do wyboru na każdy dzień tygodnia
  • listę zakupów
  • listę wymienników.

Czas oczekiwania na schemat to 7-10 dni roboczych od momentu otrzymania zapłaty. Z aktualnym cennikiem możesz zapoznać się w zakładce Cennik.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin